زیپلاین ، یک شرکت تحویل هواپیماهای بدون سرنشین و لجستیک که شروع به تحویل تجهیزات پزشکی در آفریقا کرده بود ،الان شروع به رها کردن نسخه ها و داروهای بدون نسخه به خانه های موجود در سالت لیک سیتی واقع در ایالت یوتا کرده است.
هواپیماهای بدون سرنشین ، که گاهی اوقات به عنوان وسایل نقلیه هوایی پهپاد نیز گفته می شود ، وظایفی را انجام می دهند که از ساده تا فوق العاده خطرناک دسته بندی می شود. این هواپیماهای شبیه به ربات را می توان در نجات قربانیان بهمن و همچنین رها کردن مواد غذایی در نزدیکی شما-و تقریباً در همه جا استفاده کرد. سطح استقلال یک هواپیمای بدون سرنشین می تواند از خلبان از راه دور (یک انسان حرکات خود را کنترل کند) تا استقلال پیشرفته متغیر باشد ، به این معنی که برای محاسبه حرکت آن به سیستم سنسورها و ردیاب های لیدر متکی باشد.
این شرکت در همکاری با Intermountain Healthcare ، یک شرکت بهداشت و درمان که به منطقه اینتر موینتن ایالات متحده خدمات می دهد اکنون ناوگان اولیه پنج هواپیمای بدون سرنشین برقی و خودمختار خود را در مرکز توزیع دره سالت لیک مستقر کرده است. زیپلاین در بیانیه ای روز سه شنبه گفت: این استارتاپ نوید بخشیدن به تحویل تقاضا های مستقیم به خانه های بیماران در “حداقل 15 دقیقه” است و قصد دارد به تدریج در طی پنج سال آینده به بیش از 1 میلیون مشتری بپردازد.
هواپیما های بدون سرنشین(drone) این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی کار می کنند. هوش مصنوعی شبیه سازی از فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین آلات ، به ویژه سیستم های رایانه ای است. برنامه های خاص AI (هوش مصنوعی) شامل سیستم های تخصصی ، پردازش زبان طبیعی ، تشخیص گفتار و دید دستگاه است. هوش مصنوعی به ماشین آلات اجازه می دهد تا قابلیت های ذهن انسان را الگوبرداری و حتی بهبود ببخشند. از توسعه اتومبیل های خودران تا گسترش دستیاران هوشمند مانند سیری و الکسا ، هوش مصنوعی بخشی در حال رشد از زندگی روزمره است. در نتیجه ، بسیاری از شرکت های فنی در صنایع مختلف در حال سرمایه گذاری در فن آوری های هوش مصنوعی هستند.
در حالی که در سال 2016 زیپلاین در حال استقرار هواپیماهای بدون سرنشین خود در رواندا واقع در آفریقا بود، این شرکت در سال 2020 در طول بیماری همه گیر کووید-19 وارد بازار ایالات متحده شد. زیپلاین با Novant Health برای توزیع تجهیزات محافظ شخصی و تجهیزات پزشکی در کارولینای شمالی وارد همکاری شد و یک شبکه توزیع که شامل سلامت کاردینال و مدیریت Magellan RX می شد را بوجود آورد. بعداً در همان سال ، زیپلاین همکاری با والمارت در آرکانزاس را آغاز کرد که البته در ابتدا برای استقرار منابع بهداشتی و سلامتی وارد کار شد اما از آن زمان به بعد به توزیع محصولات عمومی تر گسترش یافته است.
در طی این همه گیری ، اداره حمل و نقل هوایی فدرال (FAA) به زیپلاین با چشم پوشی از نداشتن گواهینامه های مناسب به این شرکت اجازه فعالیت داد. در ماه ژوئن ، زیپلاین سرانجام گواهینامه حمل و نقل هوایی FAA قسمت 135 خود را دریافت کرد ، که به این شرکت اجازه داد تا تحویل های هواپیماهای بدون سرنشین تجاری خود را با تقاضای طولانی مدت در ایالات متحده انجام دهد.
آن ها با استفاده از Vision Computer یکی دیگر از فناوری های مهم برای هوشیاری هوشمندتر، توانستند با تجهیز آنها به دوربین و الگوریتم هایی که می توانند آنچه را که می بینند تفسیر کنند ، به هواپیماهای بدون سرنشین یاد بدهند که در محیط خود حرکت کنند و از موانع خودداری کنند. این امر به ویژه برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در خارج خانه ، جایی که خطرات بالقوه زیادی وجود دارد که باید از آنها جلوگیری کنند بسیار مهم است.
از هوش مصنوعی می توان برای خودکارسازی کنترل هواپیماهای بدون سرنشین ، از جمله ناوبری و حرکت آنها استفاده کرد. این کار می تواند با استفاده از روشهای متنوعی از جمله ردیابی GPS ، دید رایانه و الگوریتم های یادگیری ماشین انجام شود. یادگیری ماشین یک رویکرد امیدوار کننده برای آموزش هواپیماهای بدون سرنشین برای نحوه انجام کار ها است. با استفاده از یادگیری ماشین ، توسعه دهندگان می توانند هواپیماهای بدون سرنشین را برای تشخیص اشیاء و تفسیر محیط اطراف خود آموزش دهند. این امر به آنها اجازه می دهد تا به جای اینکه از قوانین از پیش تعریف شده توسط انسان ها پیروی کنند ، بر اساس آنچه می بینند تصمیم بگیرند.
اکنون ، برخی از مشتریان در یوتا برای دیدن یک هواپیمای 45 پوندی با بال های ثابت که به نظر می رسد مانند یک هواپیمای ریز که بی سر و صدا در بالای خانه بیمار در حال پرواز است به آسمان نگاه می کنند ، زیرا جعبه ای را با چتر نجات که از هواپیمای بدون سر نشین رها شده است را در حیاط خود می بینند. زیپلاین می گوید هواپیماهای خودمختار آن دائماً اطلاعات اطراف خود را مانند سرعت وزش باد و جهت گیری ها را بررسی می کنند تا بتوانند بسته ها را در یک منطقه هدف “در حدود اندازه یک پارکینگ” رها کنند.
این هواپیماهای بدون سرنشین که تا 400 فوت از سطح زمین پرواز می کنند ، توسط خلبانان از راه دور آموزش دیده کنترل می شوند که در صورت لزوم می توانند مداخله کنند.
مشتریان علاقه مند در شبکه بهداشت و درمان Intermountain می توانند برای استفاده از این سرویس ثبت نام کنند. استارتاپ و شریک های بهداشتی آن ها مشتریانی را که کمتر تلفن همراه دارند ، بیمار هستند یا تعهداتی دارند که انجامشان آن ها را برای رفتن به داروخانه برای دریافت داروهای خود دشوار می کند را مورد هدف قرار می دهند. سخنگوی شرکت گفت: زیپلاین ارزیابی خواهد کرد که آیا می تواند بر اساس عواملی مانند اندازه حیاط ، مکان و فضای هوایی اطراف آن ها می تواند دارو ها را به خانه ها تحویل دهد یا نه.
گوردون اسلاید ، معاون رئیس لجستیک در شرکت Intermountain Health ، در بیانیه ای گفت: “این مشارکت به ما این امکان را می دهد تا به بیماران سریعتر از آنچه که فکر می کردیم ، در زمانی که برای آنها راحت باشد محصولات را تحویل دهیم.” “همچنین همراه با خدمات درمان مجازی مانند Connect Care ، بدون نیاز به رفتن به کلینیک یا بیمارستان می توان به پزشک مراجعه کرده و داروهای مورد نیاز خود را از زیپلاین تحویل گرفت.”