مقدمه
درود بر یاران وقایع استارتاپیه
برخی افراد متقاعد شده اند که نمی توانند محصول جدیدی را بفروشند.
روز بعد، شخص دیگری این کار را انجام می دهد.
چرا ؟ دلیل چیست؟
بیایید در مورد 5 دلیل مهم بودن داستان گویی در فروش بحث کنیم
به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید از داستان سرایی برای فروش ببیشتر استفاده کنید.
زمان
قصه توجه مخاطبان شما را جلب می کند، اعتماد ایجاد می کند و باعث می شود مشتریان احتمالی با شما ارتباط برقرار کنند.
دوره توجه انسان حدود 8 تا 10 ثانیه است و طبق یک مطالعه در استنفورد، داستان ها تا 22 برابر بیشتر از واقعیت ها و ارقام به یاد ماندنی تر هستند.
گفتن یک داستان به جای شعار اصلی یک خطی، شانس بیشتری برای یادآوری مشتری برای شما ایجاد می کند. به این داستان توجه کنید:
” ببر
شکارچی
ببر”
همین سه کلمه روایت های بسیاری را در خود جای داده است. شیرینی این داستان در این است که مخاطب خودش قصه را تعمیم می دهد.
به این داستان توجه کنید:
” کودک ناراحت
صندوقدار افق کوروش
کودک شاد”
برانگیختن احساسات
یک فروشنده باید مشکلات مشتریان را به ایشان یادآوری کند. یعنی به آنها بگوید که چرا به فلان محصول نیاز دارد.
شما چگونه خودکار می فروشید؟
اگر از ما، راه حلی دقیق بخواهید، تنها یک جمله می گوییم:
“ویژگی خودکاری را که می پسندی ، روی این کاغذ بنویس.”
( بعد برای نوشتن خودکاری را پیشنهاد میدهیم که 5 هزارتومان قیمت دارد، آنرا میخرد، ویزگی خودکاری را که دوست دارد می نویسد و ما دوباره خودکار گرانتری را به او می فروشیم)
داستان به خودی خود مهم نیست… احساسات درون داستان، مهم است.
احساساتی که مشتری را وادار میکند چیزی را خریداری کند
فردی که از داستان سرایی استفاده می کند خیلی بیشتر امکان دارد که معامله را جوش بدهد.
ایجاد اعتماد
فروش سریعتر ناشی از درک عمیق نیازهای مشتری شماست.
پس از ایجاد محیطی برای مشتری خود با استفاده از داستان ها، وقتی مشتری مجذوب قصه گویی شما شد، مشتری بالقوه آرام آرام اعتمادش جلب می شود.
این اعتماد مسیر بسته شدن معامله را هموار می کند. زمانی که مشتری به شما اعتماد کند، فروش آسانتر میشود.
داستان چیزهای خسته کننده را قانع کننده می کند
اغلب محصولات ما به اندازه اپل یا تسلا داغ و جذاب نیستند. گاهی اوقات چکش فقط یک چکش است
مطالعات موردی که توضیح می دهد چگونه راه حل شما با نمایش آمار خالص صنعت به یک مشتری خاص کمک کرده است، خسته کننده است. ( گزارش های تحلیلی همیشه جذاب نیست، مردم حوصله اعداد و ارقام را ندارند)
هیچ کس واقعا آنها را نمی خواند.
با این حال، اگر همان محتوا را با یک داستان ترکیب کنید، ناگهان برای مخاطب هدف شما جذابتر میشود.
تلاش کنید با داده ها، داستان سرایی کنید.
اگر به این موضوع علاقه مند هستید ، توجه شما را به کتاب” داستان پردازی با دادهها” از انتشارات آریانا قلم جلب می کنیم.
تأثیرگذاری بر تصمیم
هدف هر فروشنده ای جوش دادن یک معامله است.
با ترکیب محصول/خدمات خود در داستان های جذاب، (مرتبط ساختن داستان با موقعیت مشتریان احتمالی) تا حد زیادی بر فرآیند تصمیم گیری آنها تأثیر می گذارید.
با استفاده از قصه گویی، تصویری از مزایای محصولات در ذهن مشتری نقاشی کنید کنید.
هر چه نقاش ماهر تری باشید احتمال برند شدن تان بیشتر است.
چگونه به صورت آنلاین داستان سرایی کنیم؟
دستیابی به مشتریان بالقوه جدید بدون صحبت با آنها آرزوی هر فروشنده ای است. یعنی با حداقل زمان بیشترین بهره وری را داشته باشید.
تصور اینکه هزاران یا حتی میلیونها نفر محصولات یا خدمات شما را ببینند فوقالعاده است و میتواند برند شما را به ارتفاعات جدیدی برساند.
مثل بقیه افراد، شما فقط 24 ساعت در روز فرصت دارید.
شما باید داستان های جذابی برای فضای آنلاین بسازید، داستان هایی که ارتباط برقرار می کنند، داستان های قابل اشتراک گذاری.
استوری های اینستاگرام، فیس بوک، لینکداین، توییتر، تیک تاک و … می توانند برای مدت بسیار کوتاهی در فضای مجازی منتشر شوند.
برای موفقیت، باید داستان هایی داشته باشید که برای همیشه باقی بمانند.
داستان سرایی برای یک برند، یک مهارت است.
اگر به این موضوع علاقه دارید نظر شما را به کتاب “هر برند یک قصه است” از انتشارات اطراف جلب میکنیم.
به امید شنیدن داستان های واقعی برای کسب و کارهای ایرانی
وقایع استارتاپیه برای شما آرزوی پیروزی و سربلندی دارد.