سوخت پایدار هوانوردی، که معمولاً SAF نامیده میشود، تاکنون گران بوده است، اما استارتآپهای جدید اکنون سوختهای پاکی را از کربن با هزینه بسیار ارزانتری تولید میکنند. اکنون، اعتبارات مالیاتی جدید برای تولید سوخت پاک ناشی از قانون کاهش تورم که اخیراً امضا شده است، میتواند این شرکتها را سریعتر پیش ببرد.
بیشتر SAF از کربن و نه از روغن های گیاهی آلی ساخته شده است، اما Twelve، یک شرکت فناوری شیمیایی مستقر در برکلی، کالیفرنیا، سوخت را از دی اکسید کربن می سازد. این شرکت به تازگی همکاری خود را با خطوط هوایی آلاسکا اعلام کرده است و مایکروسافت برای پیشبرد تولید و استفاده از Twelve’s E-Jet، یک سوخت جت کم کربن اعلام آمادگی کرده است.
Twelve شرکت تبدیل کربن است، نوع جدیدی از شرکت شیمیایی که برای عصر آب و هوا ساخته شده است. آن ها محصولات ضروری را از هوا می سازند نه از روغن. فناوری پیشگامانه آن ها با تبدیل CO2 به مواد شیمیایی حیاتی، مواد و سوخت هایی که امروزه از سوخت های فسیلی ساخته می شوند، انتشار گازهای گلخانه ای را حذف می کند. آن را دگرگونی کربن می نامند، و اساساً نحوه رسیدگی به تغییرات آب و هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و معکوس کردن عدم تعادل کربن را تغییر میدهد.

پلت فرم تبدیل کربن Twelve می تواند به واحدهای مستقر اجازه دهد تا سوخت مورد نیاز خود را بدون نیاز به کارشناسان سوخت بسیار ماهر در محل تولید کنند. نیروی هوایی این فرصت را برای این فناوری میبیند که منبعی مکمل برای سوختهای مبتنی بر نفت برای کاهش تقاضا در مناطقی که معمولاً تحویل سوخت به آنها دشوار است، فراهم کند.
فرآیند ما از CO2، آب و برق به عنوان ورودی استفاده می کند. ما از الکتریسیته برای جدا کردن CO2 و آب استفاده می کنیم و سپس کاتالیزورهایی داریم که عناصر را برای تولید محصولات جدید ترکیب می کنند. و یکی از چیزهایی که ما می توانیم بسازیم بلوک های ساختمانی برای سوخت جت است. به گفته فلاندرز، این فرآیند بسیار ارزان تر از تولید SAF موجود است.
فناوری انحصاری Twelve فراتر از سوخت است و همچنین CO2 را به مواد شیمیایی و مواد حیاتی تبدیل می کند که به طور معمول از سوخت های فسیلی ساخته می شوند. این می تواند متناسب با هر نیازی باشد و جایگزینی با انرژی کارآمد برای سوخت های زیستی ارائه می دهد که برای تولید به مقادیر قابل توجهی زمین و انرژی نیاز دارند. این فرآیند با برق پاک و مقدار کم کربن تغذیه می شود و مسیری امیدوارکننده به سمت هوانوردی بدون کربن است.

هزینه برق تجدیدپذیر در دهه گذشته کاهش یافته است، همچنین هزینه جذب CO2 کاهش یافته است، و همچنین هزینه الکترولیزها کاهش یافته است، که فناوری ای است که ما برای تبدیل CO2 و آب به بلوک های ساختمانی برای سوخت جت استفاده می کنیم. ” او گفت.
الکترولیز سیستمی است که از الکتریسیته برای شکستن آب به هیدروژن و اکسیژن در فرآیندی به نام الکترولیز استفاده می کند. از طریق الکترولیز، سیستم الکترولایزر گاز هیدروژن تولید می کند. اکسیژن باقیمانده در اتمسفر آزاد می شود یا می تواند برای تامین سایر فرآیندهای صنعتی یا حتی گازهای پزشکی در برخی موارد جذب یا ذخیره شود.
فلاندرز می گوید که هواپیما به هیچ وجه نیازی به تغییر ندارد تا سوخت جدید را در خود جای دهد که به گفته او 90 درصد آلایندگی کمتری نسبت به سوخت جت معمولی دارد. این برای خطوط هوایی که سعی در دستیابی به اهداف تهاجمی انتشار گازهای گلخانه ای دارند بسیار بزرگ است.
دایانا بیرکت، معاون ارشد امور عمومی و پایداری خطوط هوایی آلاسکا، گفت: “هدف ما رسیدن به صفر خالص تا سال 2040 است. ما پنج مرحله برای رسیدن به آن داریم.” اما سوخت پایدار هوانوردی بزرگترین فرصت را در میان تمام این گامها برای جهش معنادار به هدف 2040 ارائه میدهد. فلاندرز می گوید، در مقیاس بزرگ، این فناوری باید با سوخت جت سنتی رقابتی تنگاتنگ داشته باشد.
Twelve توسط DCVC، Capricorn Investment Group، Carbon Direct، Chan Zuckerberg Initiative، Microsoft Climate Innovation Fund، Breakout Ventures، Munich Re Ventures و Elementum Ventures پشتیبانی می شود. تا به امروز 200 میلیون دلار جمع آوری کرده است.