چگونه جلبک بفروشیم؟!

فهرست محتوا

سهم جلبک در اقتصاد کشور بیشتر می شود. شاید باور نکنید که این گیاه تا بحال اصلا سهمی هم داشته که الان بخواهد بیشتر بشود. اگر خودتان مختصری سرچ کنیدن با عناوین جالبی همچون “گیاه ثروت ساز” و” گیاه دریایی سودآور” و … مواجه خواهید شد . بنظر میرسد این گیاه که نماد خنگی ست( اشاره به اصطلاح ” مغزت اندازه جلبک هم نیست” یا “اندازه جلبک هم نمی فهمی”) کاربرد های دیگری هم دارد.
جلبک های دریایی در حوزه های مختلفی چون تولید کود طبیعی، غدای دام، تامین غذای انسان، تهیه داروها، تصفیه فاضلاب ها، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره کاربرد دارند، اما حداقل برای خود من، این همه فایده توجیه ندارد یعنی باز هم آنطور که باید قانع نشدم تا اینکه متوجه شدم رشد جلبک نیاز به آب شیرین ندارد و با آب شور هم کارش راه می افتد. این یعنی همانی که می خواستیم. در شروع، مسیرتان خیلی دشوار نیست، برای شروع تولید جلبک به ۱۰ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارید و می توان در هر مکان غیر قابل استفاده ای، شروع کنید. درآمد ماهانه تولید جلبک، برای شروع با ۱۰ میلیون سرمایه، یک و نیم میلیون تا سه میلیون تومان در ماه می باشد. فضای مورد نیاز برای راه اندازی پرورش جلبک تنها ۲۰ الی ۳۰ متر کافی است. برای این کار به تعدادی وان نیاز دارید و مقداری مواد شیمیایی به عنوان مواد غذایی جلبک ها. در ضمن برای صدور و دریافت جواز هم می توانید به بخش شیلات و امور آبزیان مراجعه کنید.

 

چجوری جلبک بفروشیم؟

  • به صورت خام
  • به صورت فرآوری شده

که در ایران به صورت فرآوری آن بسیار اندک است و نیاز بازار فراوان است. در حالی که جلبک فرآوری شده مورد نیاز، هر ساله حدود ۷۰۰ میلیون دلار، از کشورهای دیگر وارد می شود. همچنین ایران در تحریم است، در صورتی که خود می تواند صادر کننده باشد و شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برای این کار را دارد که شما می توانید با فرآوری جلبک، نه تنها نیاز کل کشور را تامین کنید، بلکه آن را به کشورهای دیگر هم صادر کنید. در حال حاضر که در دوره ی تحریم هستیم با سختی های واردات دست و پنجه نرم می کنیم زمان بسیار مناسبی برای پرورش و استخراج آگار از جلبک می باشد. در ۱۸ ماه گذشته نیاز بازار ایران ۳۳ تن جلبک حدود ۷۸٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیار تومان، تنها از آگار استخراج شده از جلبک بوده است.

اما اما اما
بر همین اساس، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا بر سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، به دنبال افزایش سهم اقتصاد زیستی در اقتصاد کشور است، لذا ظرفیت ها و فرصت های مختلف در این حوزه از جمله جلبک را شناسایی کرده و به دنبال راهکارهای توسعه آن است.
اما سوال ما از حکومتی ها این است: ای کسانی که فرصت ها را یافته اید، برای بازاریابی آن هم برنامه ریزی کرده اید؟ با این وضع که ما در داخل نیازمان را وارد می کنیم، پس باید تولید مان را خارج کنیم. خارج کردن این تولید معرفی به بازار های بین المللی می خواهد در جریان هستید که…؟ معرفی هم که همین طوری نمی شود، نمایشگاه می خواهد، پای کار آمدن سفارت خانه های ایران را می خواهد و هزار چیز دیگر… روی صحبت ما این است، بجای اینکه اول کلی از زمان مان را بگذاریم روی تولید و بعدش محصول روی دستمان باد کند، اول بازاریابی کنید و ببینید می توانید بفروشید یا نه. بعد با همکاری بخش خصوصی ( که این هم جای سوال است، چون بخش خصوصی در متن خبر معاونت علمی و فناوری مشخص نیست چه کسانی هستند، از همان رانتیر های پشت صحنه یا استارت آپ های خاک خورده دانشگاهی؟) آنقدر تولید کنید که هم خارج را اشباع کنید هم داخل را.

موید و پیروز باشید … شهریور ماه سنه هزار رو سیصد و نود و هشت.

فهرست محتوا

اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در email
Email
اشتراک گذاری در twitter
Twitter