بیامو یک نمونه اولیه از خودروی مفهومی i Vision Dee را در جریان سخنرانی این خودروساز در نمایشگاه CES عصر چهارشنبه رونمایی کرد. این سدان چهار در با رنگ سفید شفاف به روی صحنه آمد، اما بعداً به رنگها و الگوهای مختلف تبدیل شد تا فناوری E-Ink Dee را به نمایش بگذارد، که به مالکان خودرو اجازه میدهد تا نمای بیرونی خودرو را با 32 رنگ مختلف پیکربندی کنند.
دی، در حالی که یک خودروی مفهومی است، نمادی از پلتفرم نسل بعدی بیامو، Neue Klasse است که به گفته این شرکت در سال 2025 با یک سدان پویا و یک وسیله نقلیه ورزشی اسپرت عرضه خواهد شد.
کلمه ی دی در i Vision Dee مخفف Digital Emotional Experience است و همچنین نام دستیار صوتی ماشین است. بی ام و که ابتدا به شدت با سیستم کنترل صدای خود به مشکل برخورد کرد، سپس تا حدودی ناگزیر شد به سیستم الکسا روی اورد. اما اکنون دوباره راه خود را با فناوری صدا طی می کند (خب، به هر حال در مورد آن فکر می کند.) قصد آن این است که دی اینگونه عمل کند. دستیارهای صوتی دیگری نیز هستند که به شدت با نسل بعدی HUD که قادر است کل شیشه جلو را اشغال کند ادغام شود، بلکه نه فقط تکه کوچک شیشه ای که سیستم های امروزی روی آن قرار می گیرند.

این رونمایی یک ویدیوی زیبا را شامل آرنولد شوارتزنگر بود که در حال یادآوری رابطه مردم با ماشینهایشان در دهه 1980 بود، در حالی که صدای دی (که به هر حال مخفف تجربه احساسی دیجیتال است) سعی میکرد بازیگر/سیاستمدار را متقاعد کند که ماشینهای آینده. واقعاً همراهان نهایی هستند.
در طول سخنرانی اصلی، صدای دی برای شخصیسازی و انسانی کردن ماشین به کار میرفت. در یک نقطه، BMW گفت که دی “روح دیجیتالی دارد، شخصیتی نه تنها با صدا، بلکه با حالات چهره”. این نکته واقعاً با نقل قول زیر از فیلم “نابودگر” منعکس شد: “آینده ناشناخته به سمت ما می چرخد. من برای اولین بار با احساس امیدواری روبرو می شوم، زیرا اگر یک ماشین یا یک ترمیناتور، بتواند ارزش زندگی انسان را بیاموزد، شاید ما هم بتوانیم.
پس بی ام و در اینجا چه چیزی می خواهد به ما بگوید؟ خوب، الیور زیپس، مدیرعامل BMW، تا آنجا پیش رفت که دی را «سطح بعدی تعامل انسان و ماشین» نامید، مفهومی که نمیتوان آن را به سادگی به عنوان علمی تخیلی رد کرد، زیرا الهامبخش Neue Klasse ما خواهد بود.
از زمانی که «وسیله نقلیه مبتنی بر نرمافزار» شروع به کار کرد، خودروسازان به دنبال راههای جدیدی برای استفاده از آن نرمافزار برای ایجاد تجربه شخصیتر برای رانندگان و مسافران بودهاند. CES همیشه مجموعه ای از نمونه ها را ارائه می دهد. سال گذشته همه چیز در مورد استریم آمازون Fire بود که به وسایل نقلیه و ادغام Google Home میآمد اما امسال به نظر میرسد در مورد بازیهای داخل ماشین باشد. اما بامو نه تنها بخ دنبال برقراری ارتباط عاطفی بین انسان و خودرو بود، بلکه خودرویی که احساسات خاص خود را دارد در دست ساخت قرار داد.

به گزارش Zipse، یکی از راه هایی که BMW امیدوار است این چشم انداز را به واقعیت تبدیل کند، ترکیب توسعه نرم افزار و سخت افزار برای تجربه دیجیتالی یکپارچه است. این ایده در نمایشگر هدآپ دی، با چهار سطح تعامل، که BMW آن را «واقعیت های مختلط» خود مینامد، آشکار میشود.
سطح یک تمام اطلاعات درایو و ناوبری که یک راننده به آن نیاز دارد را به ارمغان می آورد. سطح دو با نشان دادن پیام های متنی و تماس ها به برقراری ارتباط کمک می کند. سطح سه ویژگیهای سطوح یک و دو را به ارمغان میآورد و دادههای ناوبری را به شیشه جلوی شما نمایش میدهد، از جمله هشدارهای برخورد و موانع احتمالی برجستهشده. همچنین رسانه های اجتماعی را تجسم می کند.
سطح چهار “خیلی فراتر از واقعیت” است. در واقع این به چه معناست؟ ما کاملاً مطمئن نیستیم، اما دی سخنگو گفت که شما می توانید تمام دوستان خود را به صورت مجازی وارد ماشین خود کنید.
او گفت: “دوستان شما، خانواده شما، حتی حیوانات خانگی شما بدون یک موی حیوان روی صندلی، که من کاملا آنها را دوست دارم، در یک دنیای مجازی بی پایان قرار خواند گرفت.” شما می توانید با بازی، صحبت، عشق، نفرت روبرو شوید. حتی می توانید با هم به گشت و گذار بروید، درست در داخل ماشینتان. در آینده باور نمی کنید چه چیزی در ماشین شما جا می شود. مثل این است که در سینما با علایق شخصی خودتان روبرو باشید اما فیلم راجب زندگی شما باشد.»
به راحتی می توان فرض کرد که مرحله چهارم سیستم دی برای یک وسیله نقلیه کاملاً خودمختار در نظر گرفته شده است، جایی که مسافران می توانند از دنیای بیرون خارج شوند و یک فیلم یا محتوای پخش شده دیگر را تماشا کنند. با این حال، به عنوان نشانه ای از محدودیت رویکرد BMW با این مفهوم، i Vision Dee به هیچ وجه از فناوری رانندگی مستقل برخوردار نیست.

آدریان ون هویدونک، مدیر طراحی گروه BMW، می گوید: «واقعیت افزوده چیزی است که نه تنها جالب است، بلکه در واقع برای جهت گیری راننده مفید استو می توانید روی جاده ای که در پیش دارید تمرکز کنید و اطلاعاتی که نیاز دارید ظاهراً در جاده پخش می شود. آنچه ما در این خودروی ویژن نشان می دهیم، فناوری جدیدی است که به شما امکان می دهد از کل عرض شیشه جلو استفاده کنید.
البته، این احتمالاً در دنیایی خواهد بود که شیشهها میتوانند سیاه شوند و خودرو بهطور مستقل رانندگی میکند.
با این حال، نکته این است که BMW، مانند سایر خودروسازان، در تلاش است تا فناوری بینظیری را به وسایل نقلیه خود اضافه کند که مردم واقعاً شروع به دیدن اتومبیلهای به عنوان همراهان نهایی خود کنند – دوستان خود، اتاق نشیمن، دستیار شخصی و کمک اولیه در یک پکیج. عجیب است، اینطور نیست؟