ZF در نمایشگاه CES در لاس وگاس گفت که تامین کننده خودرو ZF با اپراتور شاتل خودران Beep برای ارائه “چند هزار شاتل” به مشتریان در سال های آینده همکاری می کند.
Beep که به عنوان یک شرکت حمل و نقل خودمختار یک سرویس معرفی می کند، نسل بعدی شاتل خودران سطح 4 ZF را اجرا خواهد کرد که این شرکت امروز در CES نیز راه اندازی شد. سطح 4 استقلال به این معنی است که وسیله نقلیه می تواند بدون نیاز به انسان در بیشتر موقعیت ها، رانندگی کند تا زمانی که در محدوده طراحی عملیاتی خودرو باشد. ZF گفت شاتل جدید ZF که با مشارکت شرکت نرم افزار AV Oxbotica ساخته خواهد شد، برای محیط های شهری و ترافیک مختلط طراحی شده است.
مدل قبلی شاتل ZF فقط در خطوط تعیین شده حرکت می کرد. این شاتلها در حال حاضر از طریق شرکت تابعه ZF 2getthere در روتدردام و مصدر سیتی مستقر هستند و ZF میگوید که در مجموع 62 میلیون کیلومتر را به صورت خودکار در ترافیک واقعی با بیش از 14 میلیون مسافر طی کرده است.
شاتل جدید از فناوری جدیدی که ZF در لاس وگاس رونمایی کرد استفاده می کند، از جمله پلت فرم اتصال ZF ProConnect، که ارتباط با زیرساخت های اطراف و ابر را امکان پذیر می کند، و ابررایانه ZF ProAI، دستگاهی که می تواند از سیستم های پیشرفته کمک راننده (ADAS) پشتیبانی کند، پیاده سازی خواهد کرد. عملکردهای اطلاعات سرگرمی و شاسی این دو پلتفرم با هم کار می کنند تا درایور مجازی ZF، پشته نرم افزار رانندگی مستقل اختصاصی این شرکت را فعال کنند.
ظهور وسایل نقلیه الکتریکی منجر به افزایش ارتباطات درون وسیله نقلیه شده است. همه چیز از باز و بسته کردن پنجرهها گرفته تا ویژگیهای رانندگی خودکار گرفته تا سرگرمیهای اطلاعاتی و راحتی سرنشینان از طریق رایانه کنترل میشود. به جای انباشتن واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU)- که از لحاظ زمانی یک عملکرد را در یک زمان انجام میدهند – تامینکنندگان آنها را به ابررایانههایی به اصطلاح همگرا تبدیل میکنند. ابررایانه Pro AI ZF چندین سیستم روی یک تراشه (SoC) از تامین کنندگان مختلف را در یک واحد سخت افزاری ترکیب می کند که کارآمدتر است و فضای کمتری را اشغال می کند (ProAI جدید 12*6*6 اینچ است) و محدودیت های عرضه را کاهش می دهد.
انویدیا، که به سرعت برای مدیریت همه چیزهای محاسباتی در وسیله نقلیه تعریفشده توسط نرمافزار شهرت پیدا میکند، نیاز به یک قطعه سختافزار جدید را نیز میبیند. غول فناوری در CES اعلام کرد که با فاکسکان برای ساخت ECU با پلتفرم درایو انویدیا از جمله Orin SoC خود همکاری خواهد کرد و در واقع ابررایانهای ایجاد میکند، در غیر این صورت میتواند تعدادی ECU را در خودرویی که برای کارهای مختلف مانند دیجیتال اختصاص داده شده است جایگزین کند مانند دسته ابزار، پارکینگ داخل خودرو و رانندگی مستقل.
برای انجام بسیاری از وظایف پیچیده، آخرین نسخه ZF از قدرت محاسباتی ProAI می تواند استفاده کند که تا 1500 TOPS قدرت را به دست آورد که 50 درصد افزایش نسبت به نسخه قبلی این شرکت است. ZF گفت که بیش از 13 میلیون دستگاه از قبل سفارش داده است و انتظار دارد در آینده رشد بیشتری داشته باشد و حجم عرضه آن در سال 2024 آغاز شود.
اوردن حمل و نقل اتوماسیون در حمل و نقل عمومی
طبق گفته ZF، شاتل ZF قادر به حمل 22 مسافر با 15 سرنشین خواهد بود. این وسیله نقلیه مطابق قانون آمریکاییهای دارای معلولیت است و دارای یک رمپ خودکار و صندلیهای چرخدار است. طبق گفته ZF، شاتل در ابتدا حداکثر سرعت 25 مایل در ساعت را خواهد داشت و در توسعه بیشتر به 50 مایل در ساعت می رسد. مشتریان می توانند ظرفیت باتری بین 50 تا 100 کیلووات ساعت را انتخاب کنند که می تواند تا 80 مایل را در حالت الکتریکی خالص پوشش دهد.
به گفته Torsten Gollewski، معاون اجرایی رئیس سیستم های حرکتی خودمختار در ZF، توافق بین Beep و ZF با هدف ارائه چندین هزار شاتل طی چند سال آینده، با ورود به بازار برای شاتل نسل بعدی ZF از سال 2025 آغاز می شود و تولید در اواسط سال 2026 افزایش می یابد. رئیس سیستم های حرکتی خودمختار در ZF.
نه Beep و نه ZF نگفتند که از کجا شروع به استقرار شاتل های ZF می کنند، اما Beep گفت که در حال ارزیابی تعدادی از سایت های احتمالی است.
بیشتر استقرارهای فعلی Beep در مسیرهای خاصی در محوطه های بسته است. به عنوان مثال، Beep یک سرویس شاتل در دریاچه نونا در فلوریدا در یک محوطه توسعه 17 مایل مربعی ارائه می دهد که خدمات مسکونی، تجاری، خرده فروشی، تفریحی و پزشکی را به هم متصل می کند. این شرکت همچنین اخیراً با Peachtree Corners، Ga.، یک پارک فناوری 500 هکتاری، برای آزمایش شاتل ها در یک مسیر اختصاصی در امتداد جاده اصلی که مرکز را به هم متصل می کند شریک شد.
جو موی، مدیرعامل Beep در بیانیهای گفت: «مجموعه کامل خدمات شاتل ZF، شبکه شریک ایالات متحده و وسیله نقلیه خودرویی آن، شبکههای تحرک کلید در دست و پلت فرم فناوری خدمات خودکار ما را تکمیل میکنند. این شاتل به ما این امکان را می دهد که به دنبال چشم انداز خود برای گسترش عدالت حرکتی و کاهش انتشار کربن، گسترش موارد استفاده و در عین حال رعایت الزامات صنعتی برای عمر سرویس، عملکرد و ایمنی خودرو باشیم.
از آنجایی که ZF یک تامین کننده خودرو است، این شرکت اعلام کرد که سرویس و نگهداری از Beep و سایر شرکای آینده را از طریق شبکه جهانی 20000 خود ارائه می دهد و در آمریکای شمالی ZF 3000 شریک کارگاهی قرار می دهد.
گولوسکی گفت: “ZF به عنوان یک پیشرو در فناوری، خود را نه تنها به عنوان یک تامین کننده شاتل، بلکه به عنوان شریکی برای کل چرخه عمر شاتل های خود می بیند.” ما نه تنها شاتل، بلکه خدماتی را با سیستم حمل و نقل خودران، از جمله مدیریت ناوگان، نگهداری، تعمیر و آموزش ارائه می دهیم. بنابراین، این مشارکت همچنین شامل یک مفهوم خدمات جامع برای اطمینان از عملکرد روان و در نتیجه حداکثر زمان کارکرد شاتل ها است.