وقتی تسلا و سایر وسایل نقلیه الکتریکی تصادف میکنند، باتریهای آنها که از فلز های بسیار کمیاب ساخته شده اند آنها را گران قیمت می کند ولی اغلب در مراکز خودرو های خرابه در معرض گرد و غبار قرار می گیرد در حالی که حتی باتری های آنها هنوز در حالت کارکرد کامل می باشند.
اکنون یک استارتآپ مستقر در لندن به نام Allye برنامهای برای تغییر کاربری باتریها و استفاده از آنها برای ارائه انرژی ارزانتر به خانوادهها در این فرآیند دارد. Allye تخمین می زند که سالانه 40 هزار باتری خودروهای الکتریکی در بریتانیا بدون کاربرد از بین می رود.
Allye قصد دارد از باتری ها در خانه ها، بلوک های آپارتمانی و خیابان ها استفاده کند. در آنجا مصرف کنندگان می توانند از آنها برای ذخیره انرژی از شبکه استفاده کنند به عنوان مثال در نیمه های شب، زمانی که انرژی ارزان ترین است آن انرژی را دخیره کرده و در صورت نیاز آن را در روز به کار می گیرند. این به نوبه خود به کاهش هزینه های برق خانگی کمک می کند و داشتن باتری همچنین به این معنی است که مصرف کنندگان با تولید برق مخصوص به خود، مانند پنل های خورشیدی بر روی پشت بام خود، می توانند مازاد آن را برای استقرار در ساعات اوج مصرف ذخیره کنند.
باتریهای تسلا مبتنی بر فناوری لیتیوم یون (Li-ion) هستند و از هزاران سلول باتری جداگانه تشکیل شدهاند. در طول شارژ، یون های لیتیوم از طریق یک الکترولیت از کاتد به آند حرکت می کنند و ولتاژ و جریان الکتریکی ایجاد می کنند. این فرآیند در حین تخلیه قابل برگشت است. سیستم مدیریت باتری تسلا (BMS) سلول ها را نظارت و مدیریت می کند، در حالی که سیستم های مدیریت حرارتی دما را تنظیم می کنند.

این شرکت اوایل سال جاری راه اندازی شد و 900 هزار پوند از دو شرکت Elbow Beach Capital و Alpha Future Funds جمع آوری کرده است.
برچسب قیمت
پس چرا افراد باتریهای تسلا را نمیدزدند و از آنها برای صرفهجویی در قبوض آب و برق استفاده نمیکنند؟ خوب دلیل آن نصب بسیار دشوار انها است و نصب آن با برچسب قیمت بالایی همراه است.
«نصب یک باتری خانگی 12 تا 13 هزار پوند برای شما هزینه دارد. جاناتان کریر، بنیانگذار و مدیر عامل Allye می گوید: این کاری است که از توانایی بسیاری از مردم خارج است. او میگوید: «ما چالش این دوگانگی را بین افرادی داریم که میتوانند فناوری جدیدی را بخرند که به آنها کمک میکند پایدارتر باشند و صورتحسابهایشان را پایین بیاورند، در مقابل بخش بسیار بزرگی از جامعه که نمیتوانند از آن استفاده کنند، زیرا مقرون به صرفه نیست».
برنامه Allye ارائه «ذخیره انرژی» به عنوان یک سرویس است. به جای پرداخت هزینه های اولیه باتری، مصرف کنندگان می توانند آن را اجاره کنند. هزینه باتری 15 تا 20 پوند در ماه است، اما می تواند 45 پوند در ماه صرفه جویی کند و این قبل از اینکه مصرف کنندگان فناوری های اضافی مانند پنل های خورشیدی یا پمپ های حرارتی را متصل کنند است.
اولین سیستمهای این شرکت از بستههای باتری ماشین های تسلا تصادف شده و در آینده از مدلهای دیگر نیز استفاده خواهند کرد. کریر میگوید بازیافت باتریهای قدیمی خودرو، هزینه سیستمها را برای مصرفکننده کاهش میدهد، و همچنین اثر زیست محیطی تولید سیستمها را کاهش میدهد.
باتری های عمومی
طرح Allye فراتر از تصور مصرفکنندگان فردی است: Allye میخواهد باتریهای عمومی نیز بسازد، که به معنای کاهش هزینههای اولیه برای افراد است به طوری که باتریهای عمومی در بلوکهای آپارتمانی یا خیابانها قرار میگیرند و به ساکنان ظرفیت ذخیرهسازی مشخصی از همان باتری اختصاص داده میشود.
تجمیع انرژی در یک عموم همچنین باعث کاهش هزینه های برق می شود زیرا در زمان هایی که مردم می خواهند از انرژی خود استفاده کنند، تغییراتی در زمان استفاده وجود خواهد داشت. مفهوم باتری های عمومی در استرالیا سابقه طولانی دارد جایی که باتری ها به دلیل استفاده زیاد از انرژی خورشیدی در این کشور رایج تر هستند اما هنوز در اروپا رایج نشده است.

بر اساس طرح Allye، به مصرف کنندگان مقدار مشخصی از ظرفیت باتری در هر ماه اختصاص داده می شود. هنگامی که مصرف کنندگان مقدار اختصاص داده شده خود را مصرف نمی کنند، می توانند آن را با خیابان یا بلوک آپارتمان خود جمع کنند و انرژی ارزان تری را به دیگران در جامعه “هدیه” کنند. کریر می گوید، در مکان هایی با ترکیبی از مسکن اجتماعی و خصوصی، به خوبی کار می کند.
هدیه دادن انرژی بدون هزینه اضافی برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت، زیرا باتری آنها شارژ کامل را از شبکه می گیرد حتی اگر در نهایت توسط آنها استفاده نشود. او آن را به داده های استفاده نشده تلفن همراه تشبیه می کند که مصرف کننده حتی اگر از آن استفاده نکند، هزینه آن را پرداخت می کند.
فواید
تسریع در کربن زدایی:
انرژی تجدیدپذیر از باد و خورشید را در هنگام تولید ذخیره می کند.
انعطاف پذیری برای شبکه:
ارائه خدمات متعادل کننده و کمک به جلوگیری از محدودیت ظرفیت.
پاسخ طرف تقاضا:
تغییر مصرف در زمان اوج مصرف برای کاهش هزینه کل سیستم.
قبض انرژی کمتر:
برق خارج از پیک بخرید و در زمان اوج مصرف از آن استفاده کنید یا آن را دوباره در شبکه توزیع کنید.